Programma seminar 'The art of reviewing'

04-07-2014

The Art of Reviewing - SeminarSeminar met focus op de ontwikkeling van soft skills bij hoogopgeleide technici


25 september, aanvang 15:00, in Eindhoven


Dagvoorzitter - Prof. Dr. Maarten Steinbuch


Maarten Steinbuch begeleidt u als dagvoorzitter bij dit seminar. Maarten is 'ervaringsdeskundige'. Als hoogleraar op de Technische Universiteit Eindhoven stuit hij met enige regelmaat op gedragsproblemen bij technische masterstudenten die met het hele brede spectrum van autisme te maken hebben.

Onlangs schreef Maarten daarover in zijn blog. Daarin geeft ook zijn kijk op passende maatregelen en begeleiding. U leest het na op 'Begeleiden van Studenten met Autisme'



15:30 – 16:30:  Absolute denkers in een relatieve wereld
Dr. Peter Vermeulen 

Wat kunnen we leren van autisme voor het aanleren van soft skills bij hoogopgeleide technici en andere systeemdenkers?


Autisme wordt wel eens het extreem genoemd van een mannelijk of systeemgericht brein. Wat is daar van waar? Zijn alle mannen en bij uitstek de meest technisch aangelegde exemplaren onder hen een beetje autistisch? En wat is er anders aan dat autistisch brein? We zetten een aantal recente ontdekkingen over het autistisch denken op een rijtje en corrigeren een aantal (populaire) misverstanden over de combinatie autisme-hightech. Maar tegelijkertijd kijken we naar wat de recente kennis over het autistisch brein ons kan leren over het trainen van sociale en communicatievaardigheden bij techneuten. Want inzake het aanleren van sociale vaardigheden is een autistisch brein de grootste uitdaging en als we er in slagen om mensen met autisme ‘socialer’ te maken, dan kan het met iedereen.

16:30 – 17:15: Ervaringen in de High Tech Praktijk met hoogopgeleide techneuten  
Dr.Ir. Jelm Franse en ir. Guustaaf Savenije

Systeemarchitecten spelen bij ASML een cruciale rol. Ze bepalen en sturen de technische oplossingen in de ontwikkeling, tot en met werkende machines bij klanten. Ook moeten ze kunnen schakelen tussen diepgang in een discipline en overzicht over meerdere disciplines. De architecten moeten weten wat de technische opties zijn en de invloed van specifieke keuzes in de ontwikkeling op geld en tijd. Daarom zijn ze ook constant in dialoog met het ASML-management.


Sinds drie jaar volgden zo'n vijfhonderd architecten van ASML speciale trainingen om onder meer hun communicatievaardigheden en soft skills te verbeteren en hun persoonlijke vaardigheden te versterken. Dit helpt ze om een helder verhaal te kunnen neerzetten en effectief om te gaan met alle stakeholders  die zich met hun systeemontwikkeling bemoeien. 


Naast een trainer staan ook ASML's eigen afdelingshoofden voor de klas. Zij bespreken de problematiek met de cursisten en leren en zien waar hun mensen mee worstelen. Zo snijdt het mes aan beide kanten. In zijn bijdrage zet Jelm Franse zijn ervaringen met het trainingsprogramma voor architecten bij ASML op een rij en vertelt over zijn doelen. Guustaaf Savenije was een van de ontwikkelaars van de content van deze training, en spreekt zowel over zijn ervaringen met dit specifieke programma en zijn persoonlijke ervaringen. 

17:15 - 18:00: Hoe train je hoogopgeleide techneuten effectief in hun zachte domein 
Ir. John Settels en Ir. Jaco Friedrich

Een goede communicatie tussen technici in complexe technische ontwikkelprojecten is een uitdaging. Vaak zijn hun organisaties ook nog eens complex. Veel van de problemen waarvoor technici dagelijks staan zijn niet op te lossen met techniek, maar door een betere communicatie en leiderschap. 


Door het gericht trainen van soft skills komen technici veel beter tot hun recht en gaan teams beter samenwerken. Dit vertaalt zich in betere resultaten. Trainen in het 'zachte domein' is dus de moeite waard. De vraag is: hoe ontwikkel je hoogopgeleide technici zodanig dat ze de vaardigheden ook daadwerkelijk onder de knie krijgen en gaan gebruiken in de praktijk? In onze visie vraagt dit drie noodzakelijke ingrediënten: 


- het daadwerkelijk snappen en doorgronden van de feitelijke rol die technici vervullen 
- het begrijpen van de (psycho)logica van communicatie en leiderschap én
- begrijpen hoe technici leren en hoe je ze dus effectief traint. 


Jaco Friedrich en John Settels gaan in een gezamenlijke presentatie in op hun benadering in het ontwikkelen en uitrollen van ontwikkelprogramma’s en trainingen voor technology professionals. 

← Back